Tänään oli vuorossa kontaktirataharjoitukset Mutalan loistavissa treeniolosuhteissa. Mä olisin enemmän kuin valmis siirtymään Mutalaan kokonaan treenaamaan. Tyhmä tyhmä hallitreenaus sucks. Kannoin esteitä setin kentälle ja niistä muodostuikin aika kiva kokonaisuus. Piti ihan piirtää muistin tueksi rata ylös, sen voisi joskus vaikka teettää muillakin. Ans kattoo kuinka muut pärjäis, meillä sattui ja tapahtui kaikenlaista...

Ekan radan "väännöt" tapahtuivat esteillä 3 ja 8->9. Olin päättänyt, että käännän Yellon esteellä 3 oikean kautta putkeen. Ei vasemman. Eli poispäinkääntö kohden tyhjää nurkkaa. Ja sehän ei onnistunut, ei heti eikä ihan hetkenkään päästä. Tyhjää kohden ei pystynyt menemään, vaikka annoin suunta-apuja todella ajoissa. Noh, lopulta ymmärsi, että mä olen TOSISSANI. Toinen kompastuskivi oli hypyn 8 takaakierron jälkitilanteessa. Jäin itse lähelle 8-hyppyä ja oli tarkoitus antaa koiran mennä mun takaa ja ohjata seuraava hyppy koira mun vasemmalla puolella. Tätä "ohjaajan takaakiertoa" olemme oikeasti treenanneet useasti, mutta tänään ei aluksi näyttänyt olevan muistissa asiasta mitään. Väkisin tuli mun jalkojen ja hypyn välistä, vaikka tilaa siinä ei paljon ollut. Mutta saatiinhan sekin lopulta onnistumaan! Muuten radassa ei ongelmia ollut. Hypyllä 6 tapahtunut takanaleikkaus sujui hienosti, siinä Yello kääntyi hyvin.

Toinen pätkä olikin sitten pitkä. Otin siihen vielä tuohon loppuun lisäksi ekan radan vaikean pätkän nyt numerot 18-19-20. Tosin "sisään" kuvioon mentiin eri tavalla. Mutta kuitenkin testasin sitä ohjaajan kiertämistä. Tämä huikealla sykkeellä tehty rata oli kuitenkin Yellolle helppo suoritus. Ohjaaja yritti pysytellä sykkeessä mukana ja poistua koiran kulkureitiltä aina, jos meinasi jäädä alle (esim. keinulla). Ongelmakohta toki löytyi - sellainen on aina - tällä kertaa se oli käännös vasempaan hypyltä 17. Radan alussa tältä hypyltä (6) oltiin menty putkeen, joten sinne Yello halusi uudestaan. Jokusen kerran sain takoa päähän, että KÄÄNNYTÄÄN. Lopuksi vetäistiiin koko rata sujuvasti ja varmasti myös aika nopeaan aikaan. Ja siis virheittä! Tai ei niitä muutenkaan tullut, paitsi 1 krt putkeen juoksu liikaa (ohjausvirheitä ei viitti laskee tähän).

Myös A:ta tehtiin vauhdista. Radan puolelle en pystynyt sitä yksin siirtämään.